La oss tillate lakrispiper

Landsforeningen for hjerte- og lungesyke vil ha totalforbud mot røyking innen ti år. I et leserinnlegg 19. juni skriver generalsekretær Frode Jahren at «forbud er et virkemiddel vi som samfunn bruker i mange sammenhenger for å spare liv og helse», og at LHL er «overrasket over at forbud mot omsetning av tobakk ikke er et reelt alternativ i debatten».

Slike innlegg dukker dessverre regelmessig opp i Norge. Godt utdannede mennesker i Norge synes å mene at deres visjoner om bedre folkehelse rettferdiggjør alle virkemidler. Og de får politisk støtte. Da det såkalte Tell-utvalget for et halvt års tid siden foreslo å forby snus og pappvin med samme visjon for øye, uttalte helseminister Støre at «vi ser ofte at det som er kontroversielt i dag, vil være mindre kontroversielt om noen år». Han avviste å innføre forbudet nå, men viste ingen betenkeligheter med å innføre det på et seinere tidspunkt, når regjeringas sist innførte tiltak hadde «satt seg» blant folk. Det samme mente han om LHLs forslag om å forby røyking. Statsråden var imot et forbud, men delte «visjonen».

Lakrispiper har vært forbudt i Norge siden 2010, fordi Helsedirektoratet ser dem som "imitasjoner av tobakksprodukter".
Lakrispiper har vært forbudt i Norge siden 2010, fordi Helsedirektoratet ser dem som «imitasjoner av tobakksprodukter».

Jeg ønsker meg et Norge som har andre visjoner. Jeg ønsker meg et Norge hvor byråkrater og politikere gjeninnfører sunn fornuft som prinsipp for politiske beslutninger, og som ikke lar ethvert rettferdiggjort mål trumfe enkeltmenneskers evne og rett til å ta selvstendige valg i forhold som kun berører dem selv og deres velbefinnende.  Jeg ønsker meg et samfunn som respekterer enkeltmenneskers rett til å ta egne valg, også der hvor de strider mot direktoratets erklærte visjoner om statistisk renhet. Og jeg skulle ønske at flere evnet å se den prinsipielt viktige forskjellen mellom forbud mot å utsette andre for skade, og forbud mot aktiviteter som bare skader en selv. Dessverre er Frode Jahren ikke alene i så henseende. Etter innslaget på Dagsrevyen uttalte en kvinne at fordi hun ikke røyker selv, så er det helt i orden å forby røyking for andre. En holdning som dessverre er så utbredt i dette landet at jeg lar være å føye et utropstegn til utsagnet.

«Vi synes det er et paradoks at det er forbud mot lakrispiper og lekesigaretter, mens det ikke er forbud mot det som virkelig tar liv», uttalte generalsekretær Jahren i forbindelse med lanseringa av forslaget. Det har han rett i. Derfor er det på høy tid at vi tillater lakrispiper igjen.

Trykt i Adresseavisen 22. juni 2013.

Legg igjen en kommentar