For enden av en blindvei, i et boligområde, på ei halvøy. Det nakne faktum om storhallen på Nidarø.

Hva er det som er viktig nå? Det er fortsatt å sørge for at gode alternativ til en storhall på Nidarø gis en reell politisk vurdering, og at det er langsiktige hensyn til byutviklinga som blir førende for hvor hallen skal ligge, ikke et enkelt mesterskap som Trondheim skal være med og arrangere.

Saken tok en positiv vending da bystyret i september vedtok å utrede Sluppen og Sorgenfri som alternative plasseringer. Men siden den gang har Formannskapet snevret inn på mulighetsrommet, og både rådmann og prosjektledelsen på Nidarø hevder langt på vei at utbyggingsprosjektet allerede har kommet så langt at det er for seint å snu. Vi har fått sett nye og detaljerte tegninger av det nye Trondheim Spektrum, med vaiende norske flagg og topp stemning på stadion.

nidaro

Men vaiende flagg og hurrarop kan ikke skjule at vi fortsatt har å gjøre med en storhall som skal ligge for enden av en blindvei, i et boligområde på ei halvøy. Det har blitt gjort mange forsøk i debatten på å skjønnmale dette sørgelige faktum. Nå hevdes det for eksempel at en kilometers gangavstand ikke vil være til hinder for at barnefamiliene lar bilen stå hjemme når de skal på trening. Selv om Transportøkonomisk institutt opererer med 800 meter som grense for anbefalt avstand til kollektivtrafikk. Legger man deres grenser til grunn, er det bare holdeplassen i Ila som har kort nok avstand til storhallen. Og Ila gjør ikke Nidarø til «det nærmeste vi kommer et kollektivknutepunkt i Trondheim», som Idrettsrådets leder uttalte i sakens anledning. Nidarø er ikke noe kollektivknutepunkt. Det har vært en kjent utfordring ved beliggenheten hele veien, og det vil være underlig å feie dette under teppet nå i oppløpsfasen, for å hindre alternative vurderinger. Mer enn noen gang trenger vi edruelighet og konkrete fakta for å kunne fatte beslutninger som Trondheim vil være tjent med – ikke bare fram til EM i 2020, men i seksti år fram i tid.

Det hevdes at ei bru over fra Oslo-veien vil løse de trafikale utfordringene på Nidarø. Det vil det nok, men den kostnaden ligger ikke inne i prosjektet slik det er utformet i dag, og ville antakelig ha stilt andre alternativer i et helt annet lys også under forrige behandling av saken. Prosjektledelsen hevder nå at man vil oppnå nullvekst i trafikken ved at de minste barna ikke lenger skal trene på Nidarø. Kanskje er det mulig? Men det ligger heller ikke inne i prosjektet som noe annet enn et luftig løfte etter massive innsigelser mot prosjektet. Og hvorfor er nullvekst godt nok, når det er reduksjon vi trenger?

Langsiktig byutvikling innebærer at vi må tenke både lokalt og overordnet.

Vi må tenke på hva som er best for Øya, men Øya henger sammen med Elgeseter gate og campus, som vi ønsker at skal bli attraktive bydeler med lite biltrafikk. Sluppen skal også få en bymessig utforming. Det vil kanskje tjue-tretti år, men ingen er uenige i at Sluppen på sikt kanskje vil være den beste plasseringa for en storhall. Der får vi kollektivknutepunktet, der har vi innfartsårene, og der kan vi redusere biltrafikken inn mot sentrum og de nye sentrumsbydelene som skal utvikles. Men da må vi legge til rette for det i byplanmessige grep som gjøres i dag!

En by bygges stein for stein. Det krever visjoner. Har vi ikke det, ender vi plutselig opp med en koloss på Øya som ikke lar seg rikke den dagen våre barnebarn ønsker å gjøre noe med det. Hvem er det som vil bli stilt til ansvar da? Jo, det er oss det.

Appell under demonstrasjonen «Hjerte for Nidarø – hjerte for byen», på Torget 16.11.2016

2 kommentarer om “For enden av en blindvei, i et boligområde, på ei halvøy. Det nakne faktum om storhallen på Nidarø.

  1. For et ganske vanlig «grasrotmenneske» høres hele debatten ganske utrolig ut, en får ikke mere tillit til politikere når en hører argumentene for denne Storhallen på Øya. Jeg er så gammel at jeg minnes godt da noen ville legge motorveg over Bakklandet, da var det heldigvis noen som tok til fornuften, og den «fornuften» tror jeg de fleste Tronhjemmere er glade for i dag.
    Jeg håper så inderlig at fornuften, også denne gangen, og som jeg og så mange, mange med meg mener IKKE er å legge Storhallen på øya. Tenk på framtidans dom!

  2. jeg for min del synes det er rart at det ikke skulle være fint med storhall på Øya, for flytter vi den blir det bare masse penger til de ekle eiendomsutviklerne som kommer til å bygge usmakelig små leiligheter til absurde priser, slik at hele det fine området ikke bare blir stygt men også privatisert og avsperret, og før vi veit ordet av det er det reitan som eier øya, trondheims andre hjertekammer, og alle som skal på trening må stå i kø til sluppen, der det i hvert fall ikke blir aktuelt å velge alternative reisemåter til bil, eller å sykle, og det mest troverdige alternative for grønne løsninger, som ellers burde være god venstrepolitikk, er jo en type sentralisering og fortetning, og det går busser fra alle byens kanter til holdeplasser i brukbar nærhet til nidrarøhallen, og dersom det blir viser seg at avstanden til kollektivknutepunktene blir for mye over 800 meter må det da være mulig å flytte litt på noen kollektivknutepunkter, sørge for at noen busser svinger inn ved Leutenhaven og slipper av håndballspillere og publikum, og man trenger jo slett ikke å gjøre det så alt for enkelt å parkere der heller, bare nok til å ta av det daglige trøkket, men slett ikke nok til EM, men man kan da ikke lage parkeringsplasser eller busslogistikk eller nye hall, når sant skal sies, for EM eller messelivet uansett?

Legg igjen en kommentar